اقتصادی

دولت به کار آفرینان روستایی اعتماد کند

در گفتگو با یک بانوی کارآفرین روستایی قم :

برای دیدن یک بانوی کارآفرین روستایی به روستای ورزنه قم در بخش خلجستان می‌رویم خانم ماندانا عبدی یکی ازبانوان کارآفرین مطرح کشوری در زمینه پرورش دام وی از سال 90 با خرید 4بز سانن نژاد فرانسوی که گاو فقرا معروف است و چند قلو زایی دارد، موفق شد صاحب 120راس دام شود، اما اکنون به گفته خودش گرانی نهاده‌های دامی او را به مرز ورشکستی رسانده است به طوری که مجبوراست دام‌هایش را با قیمتی نازل به کشتارگاه بسپارد و از طرفی بانک‌ها هم به‎جای حمایت سنگ اندازی می‌کنند. قم پویا با این بانوی کار آفرین مصاحبه‌ای انجام داده است که می‌خوانید:
بانوی کارآفرین داستان ما از همت و پشتکارش است که نمونه شده چون به گفته خودش سال 93 دام‎هایش به سرقت می‌رود، اما ناامید نمی‎شود و دوباره از نو شروع می‌کند.
وی همچنان بانوی برگزیده کشوری است، اما از وعده های بی عمل مسئولان گلایه دارد می گوید: هر ارگان ونهادی رفتم قول‎های خوبی شنیدم برای مثال در استان وعده وام کار آفرینی 150میلیونی بلا عوض دادند عملی نشد در کشور وعده وام کارآفرینی 300میلیونی دادند عملی نشد به من وعده ملک 1000هکتاری دادند عملی نشد.
فقط تقدیر نامه کافی نسیت
وی که یکی از تعاون‌گران نمونه کشوری است می‎گوید: زمانی‌که تعاونی‌ها به مشکل بر می‌خورند، مسئولان سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند؛ چرا تجلیل از تعاونی‌ها فقط در حد یک تقدیرنامه خلاصه می‌شوند؟ ما نیازمند حمایت همه‌جانبه در تمام دوران فعالیت هستیم. بنده به عنوان یکی از پرورش‌دهندگان دام با افزایش نهاده‌های دامی با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌ام و در این میان، نبود حمایت‌های دولتی این مشکلات را دوچندان کرده است.
وی از وعده و وعید‌های مسئولان همچنان گلایه‌مند است می‎گوید: در وام اشتغال پایدار روستایی گفتند از بانک توسعه وام 300میلیون می‌دهیم من رفتم 120راس دام پلاک زدم در نهایت 150میلیون وام 6درصد به من تعلق گرفت و با آن وام فقط توانستم 40راس میش و 20بره خریداری کنم.

سنگ اندازی بانک‌ها

خانم عبدی با اشاره به این که بانک ها در ارائه تسهیلات به کارآفرینان سنگ اندازی می کنند گفت: برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی، اما با بهانه های متعددی از جمله قبول نکردن ضمانت و یا شرایط پرداخت مواجه شدم، بانک ها سند ملکی خانه روستایی را به عنوان ضمانت قبول نمی کنند و این امر تبعیض طبقاتی بین شهرنشینان و روستانشینان را ایجاد می‌کند.

این کارآفرین در حوزه دامداری با بیان این که نباید چرخه اقتصاد و تولید در روستاها از رونق بیافتد، گفت: اگر از مشاغل روستایی حمایت های لازم انجام نشود، روستاها خالی از سکنه خواهد شد من یک به عنوان یک بانوی کار آفرین روستای انتطار دارم دولت به من اعتماد کند مگر داشته ما روستایی‎ها چیست همان ملک است که محل کسب درآمد ماست پس باید همان وثیقه را به عنوان تضمین در پرداخت تسهیلات بپذیرد.
این کار آفرین اضافه کرد: باید دستگاه های مربوطه در تسهیل‌گری کار کارآفرینان به صورت زنجیره‌ای فعال باشند تا کارآفرینان با قوت به کار خود ادامه دهند.
وی با اشاره به این که تولید نیاز به حمایت و بازاریابی دارد گفت: یک زن برای فروش محصولات دامی خود نمی‌تواند به دنبال بازار مورد نظر باشدعرضه محصولات باید توسط دستگاه‌های مربوطه و هماهنگی استانداری و فرمانداری در نمایشگاه‌های استانی و ملی صورت بگیرد.
خانم عبدی تصریح کرد: زمینه صادرات محصولات نیز باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد، ضمن این که تشکیل تعاونی‌های بزرگ نیز در این حوزه به فروش محصولات کمک شایانی می‌کند.

وی از بی محبتی‌ها گلایه دارد می‌گوید: وقتی به عنوان کار آفرین نمونه کشوری برگزیده شدم همه مسئولان وعده همکاری دارند، وعده وام بلاعوض دادند، اما در عمل هیچکدام آنها عملی نشد ودر حد وعده ماند در نهایت به من 150میلیون وام روستایی 6درصد تعلق گرفت و من زمانی که خواستم با آن وام دام خریداری کنم نهاده‌های دامی 7برابر شده بود و نمونه اینکه برای پروار بندی هر یک دام سبک سه میلیون هزینه در بردارد آنوقت موقع فروش هرکدام سبک را به واسطه دلال کیلویی 45تا 50هزار تومن خریداری می‌کنند.
وی دلال را آفت محصولات کشاورزی و دامپروری می‌داند و می‌افزاید: من پیشنهاد داده‌ام برای حذف دلال جهاد کشاورزی اقدام ‌کند تا جلو ضرر دامداران را بگیرد چون در دامشهر نمی‌دانم برچه اساسی دام را از دامدار خریداری نمی‌کنند حتما باید واسطه‌ای باشد وجود این رویه غلط به دامدران خیلی آسیب می‌زند چون دلال دام را با کیلویی 80تا 85هزار تومان به کشتارگاه می‌دهد وسود بی زحمت به جیب دلال می‌رود و خسته ای‌اش برای دامدار می‌ماند.

وی مشکل پیشروی دامداران را افزایش هفت برابری نهادها می‌داند و می‌افزاید: تامین علوفه دامی بزرگترین مشکل دامداران است واز طرفی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دام را از ما ارزان خریداری می‌کند درحالی که بعد از هدفمندی یارانه خیلی از اقلام مانند برنج گران شد، اما قیمت گوشت ثابت مانده است اگر می‌خواهند قیمت گوشت دام سبک پایین بماند مشکلی نیست برای دامپروران برای تامین علوفه یارانه قائل شوند تا این همه متحمل زیان نشویم.
امیدواریم که مسئولان ضمن حمایت از کار آفرینان روستایی با استفاده از نظر آنان در زمینه دامپروری که از نزدیک دستی بر آتش دارند ازمشکلات امروز وآینده کشور در زمینه تولیدات دام جلوگیری کند./ پایگاه خبری قم پویا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا