فرهنگییادداشت های تحلیلی

خبرنگاران سنگر سازان بی سنگر

در ایران ما خبر و خبرنگاری سابقه 186ساله دارد. تا سال 1377در تقویم کشور ما اثری از روز خبرنگار نبود. اما در روز 17 مردادماه سال 1377 براثر حمله گروه طالبان به کنسولگری کشورمان در مزارشریف افغانستان محمود صارمی خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی به شهادت رسید. از همان سال به احترام این خبرنگار بزرگوار روزخبرنگار به تقویم ایران ما راه یافت.

استان قم در حوزه مطبوعات مکتوب از فعال ترین استان های ایران است که تعداد قابل توجهی نشریات سراسری واستانی و خبرگزاری و پایگاه خبری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کنند و تعداد پایگاه ها همچنان رو به افزایش است. اما در این بین سری می زنیم به احوال خبرنگاران و مسائل آنان را بررسی می کنیم.

بیمه و نبود امنیت شغلی
نداشتن امنیت شغلی یکی از مشکلات جدی خبرنگاران است که این نبود امنیت درابتدا به نداشتن بیمه خبرنگاری باز می گردد که غالب مدیر مسئولان از بیمه کردن خبرنگار سرباز می زنند متاسفانه در قم خبرنگارانی هستند با 14 سال سابقه خبری فاقد بیمه هستند. از دیگر موارد نبود امنیت شغلی خبرنگار زمانی است که با نوشتن یک مقاله و یا یک گزارش واقعی و پرده برداشتن از یک حقیقت آن خبرنگار تا پای جان تهدید می شود با فشار صاحبان زر و زور حتی شغل خود را از دست می دهد.

خبرنگار نماها آفت عالم خبرنگاری
از دیگر آسیب های حوزه خبرو خبرنگاری در قم و به طور حتم در کشور خبرنگار نماهایی هستند که آنها را اغلب فقط در نشست های خبری دیده می شوند اتفافا درنشست سوال هم زیاد می پرسند اما حتی یک جمله هم خبر نمی نویسند واگر نشست خبری فاقد کارت هدیه باشد هرگز در آن نشست شرکت نمی کنند و اساسا این خبرنگاران آفت رسانه ها محسوب می شوند و اعتبار خبرنگاران را در نزد عموم و مدیران زیر سوال می برند.

نبود نرخ نامه
نبود یک نرخ منصفانه برای خبرها و گزارش های تولیدی توسط خبرنگاران وجود ندارد، نبود همین نرخ نامه برای خبرنگاران شرایط پر رنجی را فراهم آورده است. به همین علت در سال های اخیر در رسانه های قم از گزارش های تولیدی خبری نیست و رسانه ها در سکوت به سر می برند.

عدم تعامل مدیران با خبرنگاران
یکی از مشکلات جدی خبرنگاران عدم تعامل مدیران است که گمان می کنند یک خبرنگار فقط در نشست های خبری خبرنگار هستند و با تمام شدن نشست دیگر یادشان می رود این همان خبرنگاری است که به عنوان نماینده رسانه پی گیر موضوعی شده است و به نمایندگی از مردم مطالبه می کند به همین علت تهیه و تولید خبر و گزارش اختصاصی مشکل و زمان بر است گاه خبرنگار بیش از دو هفته منتظر پاسخ دادن مدیر مربوطه می ماند تا شاید گوشی جواب بدهد و خبرنگار پاسخ سوال هایش را بگیرد.

انتظار از خانه مطبوعات
خانه مطبوعات قم در برخی از حوزه ها عملکرد خوبی از خود نشان داده است اما در حوزه ارتقا و حمایت از خبرنگاران انتظار می رود عملکرد مثبت تر و قابل قبولی را انجام دهد متاسفانه در خانه مطبوعات هستند افرادی که چیزی از خبر نمی دانند و در شغلی دیگر هستند اما در خانه مطبوعات صاحب پرونده هستند و از مزایای این تشکل استفاده می کنند که نیازمند پالایش است تا حق خبرنگاران واقعی پایمال نشود چون حق الناس است.

در بیان مشکلات خبرنگاران بسنده می کنیم چون این تنها مشکلات عمومی خبرنگاران است اگر بخواهیم به مشکلات بانوان خبرنگار بپردازیم خارج از حوصله مخاطب خواهد بود. خوب که دقت می کنی به این نتیجه می رسی که خبرنگاران حکم همان سنگر سازان بی سنگری را دارند که برای محافظت از حمله دشمن برای دیگران سنگر و خاک ریز می سازند ولی اگر ناگهان مورد حمله قرار بگیرید نمی تواند از خود دفاع کند. در نهایت اینکه روز خبرنگار را به همه خبرنگاران پرتلاش این شهر تبریک می گوییم و برای آنان آروزی موفقیت داریم. امیدواریم متولیان امور خبرنگاران بیش از این به فکر خبرنگاران باشند.

مهرنوروزی /خبرنگار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا