فرهنگی

چرائی مقاومت از نگاه قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و دبیر علمی همایش ملی مقاومت از نگاه قرآن، در سالروز مقاومت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قم پویا، گفت: با بررسی و استنطاق آیات قرآن كریم درباره چرائی مقاومت آشکار می‌شود که اصلی ترین هدف مقاومت در هر عصری؛ مقاومت برای حاکمیت بخشیدن و بپا داشتن دین خداست.

وی افزود: خداوند در آیه 13 و 15 سوره شورا با مخاطب قرار دادن جامعه اسلامی و بیان اینکه دین حاکم بر جوامع توحیدی یکی است و اسلام کمال یافته آنهاست «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ…» اقامه دین را به عنوان هدف غائی و فراگیر بیان و امت اسلام را به تحقق آن مامور کرده‏ «أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ» و از پیامبر (ص) می خواهد با اجتناب از هواهای نفسانی مشرکان، مردم را به اقامه دین فراخوانده و در تحقق آن استقامت ورزد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به تعبیر علامه طباطبائی افزود: مسلمانان موظف اند سبک سعادت بخش دین را، روش زندگی خود بگيرند. البته سایر آیات مربوط به چیستی مقاومت نیز در راستای اقامه و حاکمیت دین تفسیر پذیر است.

وی افزود: بی تردید اقامه دین در جامعه همواره با دشواری ها و رنج های فراوانی روبروست بر این اساس امت اسلام به صورت فردی و جمعی و با ساخت جامعه اسلامی و تجمیع قوا، به صبر و مقاومت دعوت شده اند چنانکه آيه 200 سوره آل‏عمران به صبر، مصابره، مرابطه و تقوا دعوت کرده و می فرماید: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) همه دستورات آیه که عبارت است از «اصبروا»، »صابروا»، «رابطوا» و«اتقوا» به صورت مطلق و بدون قيد همگان را مکلف به ایجاد جامعه ای صبور و مقاوم فراخوانده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه صبر و مقاومت فردی، به معنای صبر بر سختی های طاعت و ترك معصيت است، تبیین کرد: مصابره و صبر اجتماعی به معنای آن است كه مسلمانان با اعتماد به يكديگر مقاومت را در خود تقویت کرده تا با قوت بیشتری سختی های مقابله با دشمن را تحمل كنند.

یوسفی مقدم با اشاره به اینکه مفهوم مرابطه عمیق تر و شامل تر از مصابره است ادامه داد: مرابطه به معنای ایجاد جامعه ای است که میان قوا و فعالیت های آن در همه شئون زندگی دینی اعم از سختی ها و آسانی ها ارتباط برقرار بوده و به این وسیله سعادت حقیقی دنیا و آخرت آن جامعه و افرادش فراهم می گردد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد حال آنکه اگر مرابطه نباشد صبر و مصابره برخى از سعادت، انسان را تامين مى‏كند و تامین برخی از سعادت، سعادت حقيقى نيست. از این رو خداوند به دنبال اوامر «اصْبِرُوا وَ صابِرُوا» امر «رابِطُوا» را بیان کرده است تا جامعه ای قوی و مرتبط شکل گیرد و امر به تقوا «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» برای فهماندن این مطلب است كه دستیابی به سعادت و فلاح تام حقيقى در دنیا و آخرت از طریق صبر، مصابره و مرابطه و با رعایت تقوا ممکن است. بر این اساس جامعه اسلامی باید تقوا پیشه کند و با عمل به دستورات الهی سعادت ابدی را برای خود فراهم سازد.

وی گفت: اطلاق اوامر در آیه و مقید نبودن آنها به زمان و مکان خاص، بیانگر آن است که مسلمانان در هر مکان و زمانی مکلف به ایجاد جامعه ای هستند که با مقاومت و تجمیع قوا به اقامه دین خدا قیام کند. و لذا اینکه امام صادق (ع) «اصبروا » را به صبر بر انجام تکالیف و «صابروا» را به صبر بر سختی ها و «رابطوا» را به ارتباط با امام معنا فرموده است.«اصبروا على‏ الفرائض‏ و صابروا على المصائب‏ و رابطوا على الأئمة.»

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با تاکید بر اینکه هدف مهم مقاومت برای اقامه دین و تجمیع قوای امت، با محوریت امام شکل می گیرد، اظهار داشت: چنانکه تلاش برای اقامه دین تعطیل ناپذیر است، تلاش برای تشکیل جامعه دینی با محوریت امام نیز تعطیل ناپذیر است و مقاومت برای اقامه دین با تشکیل جامعه اسلامی پیش از ظهور امام زمان (ع) بر امت اسلام واجب است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم با بیان اینکه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای با ابتناء بر همین باور و با استناد به آیه 33 سوره توبه هدف نهائی انقلاب اسلامی را حاکميت بخشيدن به دين خدا و متلاشی ساختن قدرت شيطانی طاغوت می دانند، تصریح کرد: ایشان می گویند “در انقلاب، اصل بر حرکت است؛ حرکتی هدفدار، سنجيده، پيوسته، خستگی‌ناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اکتفا نميشود؛ بلکه پيمودن و سنگر به ‌سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار ميگيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حرکت در می‌آيد و تا رسيدن به هدف – يعنی حاکميت بخشيدن به دين خدا و متلاشی ساختن قدرت شيطانی طاغوت – ادامه می يابد”.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا