فناوری اطلاعاتگزارش اختصاصی

در گفت و گو با پروفسور مینایی مطرح شد: اختتامیه فاز یکم پروژه پیکره استخراج دانش (پاسدان)

به گزارش پایگاه خبری قم پویا، پروفسور بهروز مینایی رئیس هیات مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: پروژه پاسدان، که در حال حاضر مرحله اول آن به نتیجه رسیده است، به عنوان یک پیشرو و خلاق در حوزه پردازش زبان طبیعی هوشمند، به ایجاد پیکره‌ های معنایی می‌پردازد و این پیکره ها قابل استفاده در پروژه‌ های مختلفی مانند خلاصه سازی، ترجمه ماشینی و پرسش و پاسخ هستند.

وی افزود: تاکنون، در زمینه ایجاد پیکره‌ های معنایی، تلاش‌های جدی انجام نشده بود، اما پروژه پاسدان با تلاش فراوان موسسه همتا که پیش از این تجربه موفق بابل‌نت مدارک اسلامی را به نمایش گذاشته بود و آزمایشگاه داده کاوی دانشگاه علم و صنعت که پیش از این تجربه موفق گراف دانش زبان فارسی را از خود به یادگار گذاشته بود، به لطف خداوند به ثمر رسید.

پرفسور مینایی با تاکید بر اینکه ایجاد پیکره‌ های معنایی نیازمند تلاش بسیار زیادی است، تصریح کرد: پروژه پاسدان به عنوان یک پروژه پیشتاز و نوآورانه، در بسیاری از زمینه‌های معنایی در زبان فارسی تعیین کننده است.

رئیس هیات مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی، گفت: برای رسیدن به یک کار صحیح و مبتنی بر منطق و نه بر common sense، نیازمند انجام چنین کارهای معنایی هستیم، که به عنوان پایه‌ای مهم و اساسی، افق‌ هایی فراتر از پروژه‌ های بزرگ هوش مصنوعی همچون مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) را به روی ما می‌گشاید.

وی با بیان اینکه در فاز اول تیم انجام دهنده این دستاورد عظیم شامل تعداد زیادی از دانشجویان دکتری و ارشد بوده است که از سرمایه‌گذاری قابل توجهی هم در این زمینه بهره‌مند شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در فاز دوم نیز این جوانان پرتلاش به نتایج خوبی برسند و از این دستاورد در تمامی موسساتی که در حال تحقیق در زمینه زبان فارسی هستند، بهره‌برداری شود.

✍️مجتبی روحانی نژاد
خبرنگار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا