پزشکی

شهری برای پزشکان

شاید گذر خیلی از همشهریان در سال‌های اخیر به ساختمان شهرپزشکان واقع در تقاطع خیابان شهید عراقی و شهیدان محمودنژاد واقع در منطقه ۴ شهری قم افتاده باشد .
ساختمانی با کاربری مسکونی که چند سال پیش افتتاح شد و خیلی زود مطب پزشکانی صاحب نام اعم از متخصص و فوق تخصص به این ساختمان منتقل گردید .

عموم فعالیت مطب‌ها معمولا از عصر ها تا پاسی از شب میباشد که تراکم بالای تعداد مطب‌ها در این ساختمان، مشکلاتی را برای مراجعین و همشهریان در پی داشته است .
در ساعات غروب تا پاسی از شب ، سه دستگاه آسانسور این ساختمان جوابگوی تردد مراجعین نیست و معمولا جوان‌ترها و سالم ترها ترجیح می‌دهند طبقات پایین تر را با پله بروند ، ازدحام جلوی آسانسورها و کوچک بودن لابی ورودی ، همواره موجی از بی نظمی را در محل ورودی نمایان می‌سازد.

برخی پزشکان هم ترجیح داده اند از این ساختمان به اطراف مهاجرت کنند و اکنون محلی پایین تر از این ساختمان، محلی که قبلا فروشگاه بزرگی بود تبدیل به مجتمع چند مطب شده است .

داروخانه شبانه روزی واقع در خیابان شهید عراقی و داروخانه روزانه شهر پزشکان هم مراجعین خود را دارد و اهالی منطقه ۴ قم همه می‌دانند در ساعات شبانگاه گذر از این خیابان با ترافیک سنگین مواجه است .

اکنون ساختمانی دیگر در خیابان شهید عراقی در حال تکمیل است که ظاهرا شهر پزشکانی دیگر خواهد شد و هیچ بعید نیست که زمینهای خالی فعلی که معمولا محل پارک خودروی مراجعین شهرپزشکان هستند نیز بزودی محلی برای شهر پزشکانی جدید شود و این خیابان را به شهرستان پزشکان تبدیل نماید .

به نظر می‌رسد می‌بایست شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی قم فکری به حال این مساله مهم نمایند .

اینکه دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه مجوز مطب با شهرداری رایزنی نموده و الزامات خاصی را از نقطه نظر معماری و دسترسی های لازم برای مداوای بیماران تعیین نمایند ، به نظر می‌رسد وقتش رسیده باشد.

بعنوان شخصی که سالها در حوزه سلامت و درمان فعالیت داشته ام پیشنهادی نیز برای شورای شهر و شهرداری قم مطرح می نمایم .

بهترین ساختمان برای مراجعه بیماران، ساختمان‌های یک طبقه یا همکف است و اگر بنا بر طبقات بیشتر باشد ، تعداد کافی آسانسور با ابعاد مناسب باید تعبیه شود .

از آنجا که برای مردم هم خوشایند است که اماکنی متشکل از انواع مطب ها و سایر الزامات درمانی باشد که مجبور به تردد های بیشتر در شهر نباشند ، خوب است زمین مناسبی در محدوده یا مجاورت محدوده شهر با کاربری درمانی در نظر گرفته شود که بعنوان شهر پزشکان در قطعات مناسب و مجهز به پارکینگ های کافی با مالکیت شهرداری ایجاد و بصورت سرقفلی در اختیار پزشکان قرارداده شود که هم مشکل همشهریان حل شود و هم مشکل جدیدی به تردد در شهر نیفزاید و وسایل نقلیه عمومی نیز برای آن در نظر گرفته شوند .

بعنوان تکمیل پیشنهاد ،زمین‌های مجاور بلوار پیامبر اعظم س را مطرح می نمایم که می‌تواند با اضافه شدن به محدوده شهری بعنوان شهر پزشکان تخصیص داده شود .

غلامرضا قدمی
خبرنگار حوزه سلامت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا