پزشکییادداشت های تحلیلی

تحلیلی بر یک خبر؛

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: سازمان برنامه و وزارت بهداشت به داد پزشکان برسند!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تذکری با هشدار درباره خروج پزشکان متخصص و عمومی از سیستم دولتی به سمت سیستم خصوصی گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت به داد این عزیزان نرسد، مردم مستضعف متضرر می‌شوند.
دغدغه فوق از سوی یک نفر از پزشکان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، ایشان از دوستان زمان دانشجویی اینجانب بوده اند که در سال گذشته یک روز در مجلس مزاحم‌شان بودم و بعد از ساعتی همکلامی ، ناامیدانه به قم بازگشتم. این صحبت هم دقیقا در راستای پاسخ های ناامید کننده آن روز است.
برای اینجانب بعنوان یک کارشناس حوزه درمان واقعا قابل هضم نیست که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان که باید نماینده مردم باشند، چرا اینگونه صحبت می کنند؟
اینکه چرا پزشکان، کار در مراکز خصوصی را به دولتی ترجیح می‌دهند دلیل کاملا واضحی دارد؛ وقتی قانون این کشور اجازه داده است که تعرفه دستمزد پزشک در بخش خصوصی چند برابر بخش دولتی باشد و از آن طرف فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی را مجاز بداند، نتیجه کاملا واضح است.
اما اینکه توقع از سازمان برنامه و بودجه چیست، این خود بیش از همه چیز جای تامل دارد.
خیلی سال است که دلیل اصلی راضی نبودن پزشکان از کار در دولت و احیانا دریافت‌های غیر قانونی برخی از شاغلین این شغل شریف را واقعی نبودن دستمزد در بخش دولتی می‌دانند؛ یعنی توقع بر این است که بهای دستمزد در بخش دولتی چنان باشد که پزشک کاملا راضی شود و از آن طرف مردم هم از جیب نپردازند و از بیت‌المال یعنی جیب دیگر مردم پرداخت شود.
حالا سوال اینجاست آیا طبق خواسته‌های کمیسیون بهداشت مجلس، در نهایت تعرفه دستمزد در بخش دولتی و خصوصی یکی خواهد شد یا نه!؟
اگر بنا باشد که یکسان نشوند، این مساله هرگز حل نخواهد شد و اگر بنا باشد در نهایت یکسان شوند، همین حالا هم می‌تواند یکسان شود و خود باعث بهبود امور گردد.
پیشنهاد ویژه نگارنده برای حل این مشکل، مساوی نمودن تعرفه دستمزد پزشکان در مراکز خصوصی و دولتی و افزایش تعرفه سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاری بر طبق خواسته سازمان نظام پزشکی(۴۵درصد) و پوشش بیمه‌ای آن در هر دو بخش دولتی و خصوصی و همچنین ممنوعیت کارکرد همزمان در دو بخش خصوصی و دولتی است، اینگونه است که تفاوت هزینه درمان دولتی و خصوصی برای مردم، فقط بابت هزینه هتلینگ خواهد بود.

غلامرضا قدمی
خبرنگار حوزه سلامت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا