کشاورزیمصاحبه اختصاصی

ضرورت ورود مسئولین استانی به مشکل تامین نهاده های دامی

در گفتگو با مسئول کارگروه کشاورزی مطرح شد:ضرورت ورود مسئولین استانی به مشکل تامین نهاده های دامی

پیرو گزارشات ارسالی تولیدکنندگان دام و طیور به رسانه قم پویا در خصوص مشقت های تامین نهاده های دامی و طیور، طی مصاحبه ای تلفنی سراغ حمید اسماعیلی مسئول کارگروه کشاورزی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی رفتیم و با او این موضوع را در میان گذاشتیم.
با توجه به اینکه استان قم در صدر تولیدکنندگان محصولات دامی و طیوری قرار دارد چرا یک انبار برای تامین خوراک و نهاده های دامی و طیور در استان وجود ندارد؟

در پاسخ حمید اسماعیلی(مسئول کارگروه کشاورزی) گفت:
در ابتدا باید توضیح داد استان قم جزو دومین تولید کننده تخم مرغ کشور و بیش از 12 درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می شود. در بخش تولید گوشت مرغ ما دهمین تولید کننده و در بخش دام هم ما جزو بزرگترین تولیدکنندگان کشوری هستیم و نقش تاثیرگذاری در تعیین قیمت گوشت قرمز در کشور داریم و بارانداز دام کشور استان قم است.
بنابرابن با توجه به تمامی پتانسیل های که در بخش دام و طیور در سطح استان وجود دارد و بیشترین سهم تولید در بخش کشاورزی استان مربوط به همین بخش است.
با این ظرفیت مناسب توقع می رود که نهاده ها به طور پایداربرای تولید کنندگان این بخش تامین شود،
وی افزود: بنده قریب به بیش از ده سال فعالیت و مسئولیت در این حوزه متاسفانه شاهد بی توجهی این امر مهم بوده ام و بارها تولیدکنندگان این معضل را در میان گذاشتند و از شرکت پشتیبانی بعنوان متولی امور دام استان لزوم داشتن یک انبار تامین نهاده را پیگیری کرده اند که بی نتیجه بوده است.

اسماعیلی بیان کرد :اهمیت وجود این انبار آنجایی اضافه می شود که کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی است، همانطور که مقام معظم رهبری در بیاناتشان تاکید داشتند باید به خودکفایی برسیم و خودمان را آماده کنیم تا در جنگ های گوناگون به خصوص جنگ اقتصادی که کشورهای غربی و آمریکا به طور ظالمانه ای علیه کشورمان به راه انداخته اند پیروز شویم.
توسعه زیرساخت ها باعث افزایش توان تولید می شود و ما می توانیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم. یکی از مشکلات جدی که طی تحریم های ظالمانه بوجود آمد بحث تامین پروتئین و امنیت غذایی است که سبب می شود در تامین نهاده دچار مشکل شویم.
متاسفانه شرکت پشتیبانی اموردام استان قم در طی دوره های مختلف با حضور مدیری ثابت ، هیچ برنامه و توجهی به این امر مهم نداشته و درحال حاضر هیچ انباری برای تامین نهاده های دامی و حتی ذخیره گوشت قرمز و سفید در استان نداریم و از سویی از ظرفیت بالای بخش خصوصی بهره گیری نشده است.

مسئول کارگروه کشاورزی تصریح کرد: در شرایطی که تشکل های قوی نظیر: شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم گذار و اتحادیه دامداران در استان قم وجود دارد.
ما از استاندار محترم و مدیرکل جهاد کشاورزی استان خواهشمندیم به این مسئله ورود کنند و پاسخ سوالات تولیدکنندگان را باید بدهیم که چرا با این ظرفیت عظیم تولیدی ما از داشتن یک انبار محروم باشیم و باید دستمان را جلوی سایر استان ها دراز کنیم و امنیت روانی تولیدکنندگان بهم بخورد.

وی اظهار داشت: ما از استان لرستان که یک استان محروم از لحاظ زیرساختی در بخش کشاورزی است تامین نهاده می کنیم چرا که آنها انبار دارند و ما از همان محرومیم و بعضا استان ها بدلیل اینکه اولویت را استان خودشان قرار می دهند به ما نهاده نمی دهند.

اسماعیلی افزود: بخش خصوصی بارها برای ایجاد انباردر استان نامه زده و اعلام آمادگی کرده است که متاسفانه هیچ برنامه عملی و جدی برای این امر از سوی شرکت پشتیبانی امور دام استان وجود نداشته و صرفا اقدامات و گفته ها در حد تشریفات و وعده باقی مانده است.

وی بیان کرد: ما از بعد نظارتی کارگروه کشاورزی آقای دکتر امیرآبادی نماینده مردم شریف قم مطالبه داریم و اولین خواهش ما این است که یک تغییر جدی در شرکت پشتیبانی انجام شود تا موانع تشکیل انبار و مدیریت صحیح نهاده ها برداشته شود.
مدیری که بیش از یک دهه فقط در حد تلفن زدن اقدام کرده برای این مسئولیت مهم مناسب نیست. بنده در زمانی که مدیرعامل کشتارگاه متحد زرین استان قم بودم اگر سردخانه های این شرکت نبود واقعا در طرح مردمی سازی مشکل داشتیم و ما به کمک شرکت پشتیبانی آمدیم و با یک قرارداد ناچیز از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شد و حتی ما بارانداز ذخایر مرغ شدیم.
ما در جلسه ای که با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی داشتیم مشکلات را بیان و مسئولین را قانع کردیم که مشکل در استان وجود دارد. همین حالا بحران کنجاله سویا داریم و برای تامین آن باید از تهران بار ترخیص کنیم در شرایطی که بار از قم رد می شود ولی با هزینه ای مضاعف از تهران وارد کننده هستیم.

وی تصریح کرد : هم اکنون با حضور استاندار محترم جناب آقای دکتر آقامیری که خودشان اشراف کامل در حوزه کشاورزی دارند و در سمت سرپرستی این وزارت خدمات داشتند ما خواهشمندیم به این مسئله ورود نمایند تا پیش از اینکه دچار بحران جدی در تامین پروتئین استان بشویم و تولیدکنندگان آسیب جدی ببیند زیرساخت های لازم تامین و دغدغه های تولیدکنندگان رفع شود و با توسعه و افزایش توان تولید چه بسا به اقتصاد استان و حتی کشور کمک کنیم.

وی افزود: ما از نماینده محترم مردم شریف قم در مجلس جناب آقای دکتر امیرآبادی هم خواهشمندیم برای حفظ منافع مردم و تامین خوراک پروتئینی مشکل فعلی دامداران و تولیدکنندگان حوزه دام و طیور را رفع نمایند./پایگاه خبری قم پویا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا