مدیریت شهرییادداشت های تحلیلی

میز خدمتی برای اموات

خبر رسیده که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم کاری کرده کارستان؛ مسیریابی قبور برای اولین بار در کشور!

طبق گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، زین پس، زائرین و مجاورین محترم می‌توانند با وارد کردن مشخصات متوفی در میز خدمت قمیار و با استفاده از مسیریاب‌ها، مانند نشان و گوگل به سادگی به محل دفن متوفیان خود دسترسی پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرده: «با توجه به این که آرامستان بهشت معصومه (س) در اختیار شهرداری است، ثبت و احصاء اطلاعات دقیق و کامل مکانی قبور امکان پذیر می‌باشد.»

اولا به نوبه خود بابت این اقدام خارق‌العاده و برای اولین بار در کشور، از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ واقعا این اقدام آنها دغدغه چندین و چند ساله مردم قم را برطرف کرده و موجی از خوشحالی را در میان شهروندان قمی (اعم از احیا و اموات) رقم زده است.

ثانیاً از همین تریبون از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خواهشمندیم حال که به چنین فناوری پیشرفته‌ای دست پیدا کرده است، در صورت صلاح‌دید این خدمات را به زنده‌های شهر نیز تعمیم دهد.
سال‌هاست مردم قم از سر ناچاری، در گرما و سرما، در تابستان و زمستان، در زیر آفتاب سوزان و یا برف و باران، ساعت ها وقت خود را برای استفاده از اتوبوس هدر می‌دهند؛ و عزیزان تصمیم‌گیر هم تنها راه بهبود این وضعیت را خرید اتوبوس و افزایش ناوگان با صرف هزینه‌های کلان چاره کرده‌اند.

البته در برهه‌ای، برای اینکه شهروندان در هنگام انتظار برای اتوبوس، احساس آرامش و آسایش داشته باشند، ایستگاه‌های اتوبوسی ساخته شد که مجهز به امکانات رفاهی از جمله تلوزیون، کولر گازی، دیوار شیشه‌ای و … بود؛ غافل از اینکه هدف اصلی استفاده کننده از حمل و نقل عمومی، جابجایی در کمترین زمان میان مبدإ و مقصد است؛ نه اینکه وقتی را که می توانسته در کنار خانواده و دوستان برای استراحت و تفریح و کار و … بگذراند، در ایستگاه اتوبوس معطل بماند.

با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم در سازمان اتوبوسرانی (سامانه موقعیت‌نگار اتوبوس‌ها)، به سادگی با طراحی برنامه‌ای کاربردی (اپلیکیشن) برای تلفن همراه، می توان این امکان را برای شهروندان فراهم کرد که به صورت دقیق از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مورد نظرشان مطلع شوند و زمان خود را برنامه‌ریزی کنند.
برای درک سادگی و سهل‌الوصول بودن این اقدام، شما را به تجربه استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی ارجاع می‌دهیم؛ حتماً شما هم تأیید می‌فرمایید که در تاکسی‌های اینترنتی، به راحتی و با استفاده از امکانات تلفن‌های همراه، مسافر و راننده از محل حضور یکدیگر و زمان رسیدن به مبدإ و مقصد اطلاع پیدا کرده و با آرامش خاطر از خدمات مربوطه استفاده می‌کنند.

البته ناگفته نماند که این اتفاق، یعنی برنامه کاربردی اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، در بسیاری از شهرهای جهان و حتی برخی از شهرهای کشور خودمان نیز وجود دارد و آثار و نتایج مثبتی بر تجربه استفاده کنندگان و در نتیجه افزایش سهم استفاده از حمل و نقل عمومی داشته است.

اما اینکه چرا شهرداری قم، با وجود راهکارهای مؤثرتری که هم آرامش و آسایش بیشتری برای شهروندان فراهم می‌کند و هم سهم حمل و نقل عمومی را از مجموع سفرهای شهری افزایش می‌دهد، راه چاره اصلی حل مشکل حمل و نقل عمومی را، صرفاً در خرید اتوبوس می‌بیند، پرسشی است که پاسخ به آن شاید گره‌گشای بسیاری از مشکلات این حوزه باشد.

مهدی آراسته
کارشناس مدیریت شهری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا